-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:649 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

پيامدهاي اعتقاد به جبر چيست؟

اعتقاد به اين مذهب ـ كه مخالف عقيده شيعه است ـ مساوي با انكار اصول پنجگانه دين است.



اولين اصلي كه بر اساس اين مذهب ناديده گرفته مي‎شود، عدلي الهي است؛ چه اين كه اگر انسان در كارهايش مجبور باشد، عذاب كافر و ثواب مؤمن بر خلاف عدالت است؛ زيرا نه كافر در كفرش اختيار داشته است و نه مومن در ايمانش. به همين جهت، قائلين به جبر عدل الهي را نمي‎پذيرند.



دومين اصلي كه با اعتقاد به جبر ناديده گرفته مي‎شود، اصل توحيد است؛ چه اين كه خدايي كه عادل نباشد و مردم مجبور را بي‎جهت كيفر و پاداش دهد، شايسته خدايي نيست و نمي‎تواند اين جهان پهناور را ـ كه بر اساس نظم و حكمت اداره مي‎شود ـ تدبير كند.



از اين رو، ارسال رُسُل و بعثت پيامبران نيز بي‎‎معنا خواهد بود. چه اين كه انبيا توان هدايت كفار را ندارند؛ زيرا آنها بي‎اختيار كفر مي‎ورزند، و نيز انبياء بر ايمان مؤمنان بي‎تأثيرند؛ زيرا با جبري كه وجود دارد ـ احتمال انحراف در آنها نمي‎رود،به عبارتي اولي محال است و دومي تحصيل حاصل و هر دو از نظر فلسفي غير ممكن.



امامت نيز ـ كه تداوم بخش نبوت است ـ به دليل فوق، باطل مي‎شود. آخرين اصلي كه با اعتقاد به جبر باطل مي‎گردد، اصل معاد است؛ چه اين كه معاد مبتني بر اختيار است. بنابراين، اگر همه انسانها مجبور و بي‎اختيار باشند، كيفر و پاداش؛ بهشت و جهنم، قيامت و رستاخيز، همه و همه بي‎معنا مي‎شود.



در نتبجه با اعتقاد به جبر نه مي‎توان مسلمان بود و نه اصول اسلام را پذيرفت. از اين رو شيعه بايد با تمام وجود خداوند را شاكر باشد كه به بركت وجود ائمه و در پرتو نور ولايت معصومان ـ عليهم السلام ـ نه در وادي تاريك « جبر » گرفتار شده است و نه به بيابان ظلماني « تفويض » قدم گذاشته‎، بلكه در بين اين دو مكتب انحرافي،راه مستقيم و روشني را انتخاب كرده است.








مثالهاي زيباي قرآن ج 1


حضرت آيت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.